فیزیوتراپی, فیزیوتراپی قفسه سینه

فیزیوتراپی درمان درد قفسه سینه

 

 

درد قفسه سینه در ناحیه قفسه سینه احساس می‌شود و می‌تواند از قسمت­های مختلف درون سینه، از جمله قلب، ریه‌ها، مجاری تنفسی، مری، دنده‌ها، عضلات و اعصاب تنفسی حاصل شود.

تعیین اینکه درد سینه از کجا سرچشمه می‌گیرد بسیار مهم است زیرا درد ناشی از یک حمله قلبی نیاز به بررسی فوری یک پزشک متخصص دارد.

درد قفسه سینه چه حسی دارد؟

درد قفسه سینه بسته به محل موردنظر و ساختار تأثیرگرفته، می­تواند متفاوت باشد.

این درد می­تواند از ناگهانی، تیز، کند، ضربه چاقو، ثابت، فشار، سفتی، چلاندن، سنگینی، همراه با سوزش، احساس پاره شدن و یا یک درد نامشخص کلی باشد.

بیشتر اوقات در ناحیه قفسه سینه احساس می­شود، اما درد ناشی از قلب همچنین می‌تواند با انتقال به فک، بازوها و یا شانه (قسمت چپ) احساس شود.

درد ناشی از بیماری‌های مری نیز می‌تواند در بخش تحتانی کمر احساس شود. بسته به علت، علائم دیگری نیز می­تواند تجربه شود که عبارتند از: تنگی، سرفه، تب، نرخ نفس بالا، ضربان قلب پایین، فشار خون پایین، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه یا رفلاکس.

چه عواملی باعث درد قفسه سینه می شود؟

درد قفسه سینه می­تواند از مشکلات مختلفی نشأت بگیرد. در زیر لیستی از ساختارهایی وجود دارد که ممکن است این درد و برخی از دلایل عمده این نوع درد از آن ناشی شود.

ریه

عفونت، تروما یا سرطان غده اطراف ریه (ذات الجنب)

لخته خون، ناشی از مسافرت در مسافت­های طولانی یا بی­حرکتی

ریه متلاشی یا سوراخ شده، ناشی از بیماری ریه یا تروما

تومور

قلب

حمله قلبی یا ورم گلو، ناشی از بیماری قلبی

عفونت، التهاب، تروما یا تومور کیسه­ای اطراف قلب (التهاب برون شامه قلب)

رگ­های خونی بزرگ

آنوریسم آئورت، ناشی از تروما، آترواسکلروز یا اختلال ژنتیکی بافت همبند (سندرم مارفان)

مری

ریفلاکس، تروما، تومور یا استفراغ

عضلات اسکلتی

شکستگی دنده ­ها، مشکل مفاصل یا ستون فقرات

عضلات – تروما یا ورزش غیرعادی

درد عصبی (عصب­کشی)، زونا، مشکل مهره­ های پشت قفسه سینه یا تومور

ورم مفاصل یا سایر شرایط التهابی

از کجا بدانم درد مربوط به قفسه سینه است؟

درد قفسه‌سینه یک درد یا ناراحتی در ناحیه سینه است که برای شما عادی نیست. تشخیص تفاوت بین درد سینه ناشی از حمله قلبی در مقایسه با مشکلات دیگر مهم است.

از کجا بدانم دچار حمله قلبی شده ­ام؟

توصیه می‌ شود که اگر علائم هشدار یک حمله قلبی را به مدت ۱۰ دقیقه تجربه کردید و اگر علائم شدیدتر شد، باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

علایم هشداردهنده عبارتند از: درد، فشار، سنگینی و یا تنگی قفسه‌سینه، گردن، فک، بازوها، شانه‌ها، شکم، یا کمر.

اگر این نشانه‌ها را تجربه کردید باید:

توقف کرده و استراحت کنید.

در مورد این علائم با شخص دیگری هم صحبت کنید و اگر گلودرد داشته باشید، باید دز آن را بخورید.

اگر علائم بیماری شما شدید باشد و یا بدتر شود و یا بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد، باید با اورژانس تماس بگیرید.

دلایل دیگر درد قفسه‌ سینه

بسته به علت درد قفسه‌سینه، نشانه‌ها می‌توانند متغیر باشند. این درد می­تواند سریع یا ناگهانی، تیز، کند، مانند ضربه چاقو، ثابت، فشار، سفتی ، چلاندن، سنگینی، سوزش، احساس پاره شدن و یا یک درد غیرمشخص کلی باشد.

این درد بیشتر در ناحیه سینه احساس می‌شود. پزشک عمومی به تشخیص علت درد قفسه‌سینه کمک خواهد کرد.

آن‌ها آزمایش‌های گوناگونی از جمله تست ECG، تست خون و اشعه ایکس انجام خواهند داد تا علت درد قفسه‌سینه را تشخیص دهند و ممکن است شما را به یک پزشک متخصص (پزشک تنفسی یا متخصص قلب و عروق) ارجاع دهند.

اگر شما دچار درد قفسه سینه در ارتباط با اختلال عملکرد اسکلتی- عضلانی هستید، یک فیزیوتراپیست می­تواند به تشخیص علت خاص آن کمک نموده و درمان مناسب را برای این کار مشخص کند.

فیزیوتراپی درد قفسه سینه

فیزیوتراپی می‌تواند به درمان بسیاری از علل استخوانی – عضلانی درد قفسه‌سینه کمک کند و همچنین در مدیریت کلی تعدادی از بیماری‌های مزمن که منجر به درد مزمن قفسه سینه می شود، مانند بیماری‌های ریوی و بیماری‌های قلبی، کمک کند.

درد قفسه‌سینه استخوانی – عضلانی

فیزیوتراپی می­تواند شامل ورزش مربوط به مهار ماهیچه­ های قفسه سینه، کمر و شانه (تقویت و افزایش استقامت)؛ کشش عضلات قفسه ­سینه، تصحیح وضعیت بدنی؛ ضربه زدن به تیغه­ های شانه یا ستون فقرات؛ تکنیک‌های دستی (بسیج) دنده‌ها و یا آموزش باشد.

درد قفسه‌ سینه برای بیماری‌های مزمن ریوی و یا بیماری‌های قلبی

فیزیوتراپی نقشی اساسی در مدیریت بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی دارد. در وهله اول، نقش فیزیوتراپی در این شرایط، توان‌بخشی ریوی و یا توان‌بخشی قلبی است که شامل تمرینات ورزشی، آموزش خودمدیریتی و پشتیبانی می­باشد.

درمان قطعی برای اغلب این بیماری‌های مزمن وجود ندارد، با این حال توان‌بخشی می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند که از نظر فیزیکی فعال باشید و از بدتر شدن پیش‌گیری کنید.

فیزیوتراپی برای درد قفسه سینه چقدر مؤثر است؟

اگر درد قفسه سینه به دلیل مشکلی در سیستم اسکلتی – عضلانی باشد، فیزیوتراپیست شما قادر به ارزیابی و درمان ساختارهای ایجادکننده درد خواهد بود.

درمان می تواند شامل تمرین، استراحت، درمان دستی (ماساژ، حرکت دادن یا دستکاری مفاصل) و آموزش در مورد وضعیت و مراقبت از بدن باشد.

بیشتر بخوانید: راه کارهای فیزیوتراپی برای درمان آسم و تنگی نفس

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *